Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ekonom, který nemá rád čísla: Tomáš Sedláček (videozáznam)

Už ani nevím, kdy jsem ekonoma Tomáše Sedláčka zaregistroval poprvé. Nejspíš v nějakém časopise a nejpravděpodobněji mě na něj upozornila moje žena, které se líbil i jako chlap. Později, když se na pultech knihkupectví objevilo první vydání jeho knihy Ekonomie dobra a zla, to už jsem ho poznal. Aha, to je ten, co jezdí na kole a obdivuje se mu moje manželka. O Vánočním dárku bylo tehdy rozhodnuto.    

Tomáš Sedláček v talk show Švandova divadla Scénícké rozhovoryZdeněk Tichý

Když jsme někdy loni v létě seděli ve Švandově divadle nad rozvahou, které hosty se do talk show Scénické rozhovory pokusíme pozvat, na opakované přímluvy hraničící až téměř se škemráním dámské části produkce, dohodli jsme se právě i na Tomáši Sedláčkovi. Pro mě to byla lákavá představa, žádného ekonoma jsem do té doby osobně neznal a dodnes si jen stěží umím představit pro sebe vzdálenější obor, než je právě ekonomie. Přesto ve mně, upřímně přiznávám, hlodala nejistota, zda na tento večer někdo přijde. „Zbláznil ses?,“ dobíraly si mě produkční, „to bude vyprodaný.“ Stále jsem byl skeptický, na druhou stranu dělat rozhovor s ekonomem se mi zamlouvala stále víc svou absurditou. Nakonec, dělat rozhovory s lidmi, jejichž oboru nerozumím, je moje oblíbená disciplína. Většinou totiž nerozumím ničemu.

Napsal jsem e-mail a další den přišla od Tomáše odpověď, že pozvání rád přijímá, problém že ovšem bude s termínem. Nakonec jsme se dohodli velice snadno. Já seděl doma, on v Cambridge, kde právě přednášel a představoval anglickou verzi své knihy, dělal spoustu rozhovorů a slavil úspěchy s fenomenálním prodejem literární prvotiny, z níž se stal, jak dobře známo, jednoznačný bestseller. Rozhovor proběhl 24. října 2011.

Na Scénické rozhovory ten den doslova doletěl. Tři dny předtím se totiž vrátil z úspěšného newyorského turné, pak si na dva dny odskočil na uvedení německého vydání Ekonomie do Mnichova a z Mnichova rovnou do Švanďáku. Přímo z letiště. Před začátkem jsme se tedy viděli sotva patnáct minut. Jak jsme dosedli na barové stoličky před vyprodané hlediště (po vstupenkách se zaprášilo během několika málo hodin), měl jsem náhle pocit, jako bychom se znali už spoustu let. Bylo možné bavit se o čemkoli. A taky ano. Od tzv. sedláčkovských témat přes současnou krizi, Václava Havla, kterému Tomáš  dělal ekonomického poradce, po filozofii a spoustu dalších věcí.

Ve všech tématech zaostávám, ba o některých nevím zhola nic, jak už jsem výše poznamenal, ale v přítomnosti mého hosta jsem najednou vyrostl o několik centimetrů, protože jsem se na chvíli začal domnívat, že rozumím všemu. A troufám si tvrdit, že podobně to prožívalo publikum, které pomáhalo vytvořit skvělou atmosféru. V takovém klímatu pak na sebe hosté často řeknou i věci, které by jinak takto otevřeně neřekli. Bylo tomu tak i v tomto případě. Při sestřihu, který zde předkládám, jsem měl obrovské dilema, co z devadesátiminutového rozhovoru zveřejnit. Některé pasáže byly tak osobní, že by to na studené médium internetu bylo příliš. A tak, pokud se odhodláte na video podívat, uvidíte jen zlomek. Ale jsem přesvědčen, že i tak to bude požitek. Požitek z inteligentních a zábavných úvah, které jsou navíc v mnohém a pro mnohé objevné.

Pro ty z vás, kteří byste Tomáše Sedláčka chtěli vidět v podobném rozhovoru naživo, můžu vás už teď pozvat na 4. října do Domu kultury v Kroměříži a 5. října do Divadla hudby v Olomouci.

A protože Scénické rozhovory vcházejí do své jubilejní, desáté sezóny, začínáme svátečně. 29. října 2012 Švandovo divadlo svou návštěvou poctí paní Věra Čáslavská.

Autor: David Hrbek | pátek 20.7.2012 9:00 | karma článku: 18,41 | přečteno: 4068x
  • Další články autora

David Hrbek

Vražda v domě

Patnáct let poté, co jsem zažil pranu, tedy kundalini, což je slovo, kterému se snažím všemi silami vyhýbat, protože ho nejsem schopen vyslovit s vážnou tváří, seděl jsem poprvé proti Terezii.

1.4.2019 v 10:56 | Karma: 7,23 | Přečteno: 354x | Diskuse| Kultura

David Hrbek

Hovory s matkou 2

Tak jestli chceš něco vědět, vyhrkla na mě šestasedmdesátiletá maminka, když jsem jí zvedl telefon, ještě nejste sirotci.

19.2.2019 v 17:00 | Karma: 15,18 | Přečteno: 409x | Diskuse| Kultura

David Hrbek

"Se slovem duchovní je problém." Rozhovor s profesorem M. C. Putnou

Každý rozhovor s profesorem Martinem C. Putnou je zážitek. Nejenže je člověk téměř vždy konfrontován s jeho překvapivým úhlem pohledu na témata, o kterých přemýšlí, ale pokaždé je umí strhujícím způsobem podat. Tato část rozhovoru ze Švandova divadla se týkala básníků Martina Jirouse a Bohuslava Reynka, významu slova duchovní, ale řeč přišla také na to, co o nás vypovídá česká národní hymna a jak se pozná vlastenec a idiotský nacionalista.

18.11.2014 v 15:21 | Karma: 14,09 | Přečteno: 2408x | Diskuse| Kultura

David Hrbek

Cyril Höschl o schizofrenii, strachu a mnohém jiném (video)

Pozvat si profesora Cyrila Höschla na rozhovor je výhra pro každého tazatele. U něj platí dvojnásob, že i na blbou otázku umí odpovědět chytře a navíc s vtipem. Začátkem března byl hostem Scénických rozhovorů ve Švandově divadle a diváci, kteří se po skončení večera brouzdali k šatnám, si hojně citovali věty, které v průběhu devadesáti minut od hosta slyšeli.

17.3.2014 v 9:15 | Karma: 20,02 | Přečteno: 2663x | Diskuse| Společnost

David Hrbek

S Tomášem Halíkem o Václavu Havlovi a papeži Františkovi (video)

Dalším hostem Scénických rozhovorů byl profesor Tomáš Halík. Právě v jeho případě je mi líto, že prostředí internetu není příliš přátelské k delším obrazovým záznamům, nejraději bych zde totiž rozhovor uveřejnil celý. Zvolil jsem tedy kompromis: dva sestřihy, které spojují tato stěžejní témata: osobnost Václava Havla, historicky první návštěvu papeže Československa, na níž měl Tomáš Halík velký podíl, a konečně společenskou roli nejvyšší hlavy katolické církve – papeže Františka.

31.1.2014 v 16:45 | Karma: 15,92 | Přečteno: 1900x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Rozhodnutí ANO neúčastnit se jednání nepovažuji za šťastné, řekl Pavel

29. dubna 2024  8:33

Prezident Petr Pavel bere na vědomí rozhodnutí opozičního hnutí ANO neúčastnit se jednání o...

Jak se chystá převrat. V Německu začíná proces s extremistickou skupinou

29. dubna 2024  7:35

V Německu v pondělí začíná první z procesů se členy extremistické skupiny Říšští občané, kteří čelí...

Bombardování Gazy si vyžádalo nejméně 13 obětí, Biden mluvil s Netanjahuem

29. dubna 2024  6:53

Izraelské bombardování tři domů ve městě Rafáh na jihu Pásma Gazy zabilo nejméně 13 lidí a zranilo...

Letní teploty ještě vydrží. Ochladí se až koncem týdne, kdy přijdou přeháňky

29. dubna 2024  6:33

Přímý přenos V neděli meteorologové zaznamenali letní den, teplota ve středočeské Tuhani vystoupala k 25,5...

  • Počet článků 27
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2606x
Můžete také navštívit
Blog Davida Hrbka nebo stránky www.davidhrbek.cz

Seznam rubrik